ALWAYS A PLEASURE
Nyss hände nåt som jag skulle kunna skämmas över lite, eller iallafall feel a little bad about, men... Det gör jag faktiskt inte! Jag står för att jag faktiskt hade rätt och att han förtjänade det.
"Han" = en telefonförsäljare, vi kan kalla honom... Gustav. (Gustav heter egentligen något annat) heh
Ungefär såhär gick samtalet till:
J: Hejsan, det är Johanna här.
G: Ja hej, Det va Johanna va?
J: Jaa...
G: (Går igång direkt i hyperspeed med ett erbjudande, noll känsla och bara massa rabblande.)
J: (Jag försöker invända, eller iallafall ha någon sorts av konversation, eftersom jag vill vara trevlig mot telefonförsäljare eftersom jag själv varit en, men han bara avbryter mig i allt jag säger.)
Till slut får jag nog.
J: Vad (blir avbruten). Ursäkta, vad (blir avbruten). URSÄKTA, VAD HETTE NU SA DU????
G: Gustav, heter jag. (Fortsätter rabbla erbjudandet frenetiskt).
J: OKEJ GUSTAV, Såhär är det. Jag har själv jobbat en del som telefonförsäljare, så jag förstår hur bra detta erbjudandet kan vara, men jag vill inte gå med och betala för någonting.
G: Okej, men det här är liksom billigare och blablabla (går igång igen.. suck!)
J: Gustav, du har säkert jättebra information där och allt, men grejer är såhär: Du avbryter mig helatiden och du ger mig inte en syl i vädret, du lyssnar tydligen inte på vad jag säger och har ingen invändningshantering över huvud taget. Det ger ingen trovärdig bild av det du förespråkar och det ger mig en otrevlig bild av dig som säljare OCH det du säljer.
Dessutom pratar du alldeles för snabbt och det ger ett osäkert intryck. Jag kan liksom inte lita på det du säger när du inte vågar lämna utrymme för mina invändningar.
Jag är säker på att du skulle kunna bli en bra säljare, men då måste du lite mer på din förmåga att faktiskt prata MED personer. Jag är inte intresserad av vad du har att erbjuda, men ha en jättetrevlig dag. :)
OWNED!!! Nää, men alltså, jag vill inte vara den som läxar upp telefonförsäljare, för det är inte alltid kul att sitta i andra änden för somliga. Trots det så tyckte jag att denna gången var det faktiskt nödvändigt. Jag kände mig påhoppad av hans beteende, och nu kanske han faktiskt förbättrar sig. Alla försäljare kanske inte utbildas av lika proffsiga coacher som jag gjort, så nu hoppas jag att han fick något att fundera över. Jag avslutade självklart samtalet mycket trevligt och så, så det var nästan inga hard feelings.
Kram på er!